حلمت كنت فى الشارع ووقفة ادام محل أو سوبر ماركت هجيب حجات وبعدين ولد انا معرفوش جيه من ورأيا وقلى بصوت واطى إن اخت صحبتى وبنتها ممسوكين عشان لئو مقبرة فرعونية اناملتفتش للولد واتجهت على طريق المقبرة وانا فى الطريق اديقت عشان أخت صحبتى ما قلتليش أنها لقيت حاجه وانا ماشية فى الطريق انا عارفة الطريق دا كان الشارع بتاع بيت ابويا والمقبره ما تدلش على أنها مقبرة شكلها محل انا كنت أعرفه ما أعرفش دخلت ازاى وفجأة لقيت نفسى جوه انبهرت بشدة ولقيت قصادى شاشة تليفزيون بتعرض الحجات إلى جوه وفجأة بردو زهر عمود كبير وطويل لونه لبنى سماوي وعليه الدهب زى ما يكون مدلوق عليه بس بالع من تحت ليفوق والدهب زى ما يكون مدلوق عليه وانا منبهره جدا لجمال الشكل بس مستغربة انه كده ومن لون الدهب وقلت انه دهب خالص فاتح جدا وقلت أهو دا الدهب الحقيقى إلى ما علهوش أى اضفات معادن وقلت إن لونه فاتح عامل زى لون الدهب الإيطالى وانا منبهره جدا جدا من حلاوه لون العمود مع الدهب وفجاه لقيت زى مربعات كبيرة عامله ذى الاطب وعليها فصوص زرقة ولفت نظرى فص كان زى بتاع خاتم امى فكان فى راجل معرفوش واقف بيت وكان فيه واحده برضو معرفهاش فقلت الفص دا ذى بتاع خاتم امى الله يرحمها بس هو شبه اكتر خاتم بفص زى دا كانت واحدة لبساه بتيجى الشغل عندى وقلت للوحدة دى زى الكانت لبساه فولانه مزكرتش اسم بس انا عرفها وقلت دى هيه كمان كانت لسه الخاتم أكبر لأنها بتحب الحجات الكبيرة وبتلبس الدهب على شكل اسورات قلتلى اه وبعدين شوفت خرز أزرق من إلى كنت بحبه وقلت انا بحب الخرز دا وكنت بلبس زيه زمان وبعدين بردو فجأة لقيت الراجل دا بيمسك الفصوص دى وكل مايمسك فص تطلع بتمسال صغير ورفيع من آخره عامل زى الخازوق انا قلت كدا فى سرى لقيت نفسى فجأة فى حاجه عامله زى الاوضه وفيها حته عالية والحته دى تطلعلها بسلالم بتاع تلات سلاليم وشكلها ما يدلش على أنها مقبرة ولقيت فيها أخت صحبتى وبنتها بس انا من جوايا زعلانه منها عشان ما قلتليش على أنها لقيت مقبرة فرعونية بنفس اللفظ فى سرى وكنت عاوزة اسئلها امتى وفين وازاى لقيت المقبرة ومقلتليش عليها وكان فى الاوضه دى آثار والراجل إلى كان شاف معايا الفصوص وراجل ووحدة من مباحث الآثار لقيت الراجل اللي شاف معايا الفصوص بيقولى تعالو اتوا على الآثار انا خطيت بس ما شوفتش حاجه وكانت واقفة جمبى اخت صحبتى وبنتها وبتقلى اه حجات جميلة بس يا خسارة فقلتلها عشان أنتى مقلتليش ليه كنا اتصرفنا بدل دلوقتى محنا كدا قلتلى اه بس يالله بس انا شوفت خرزه زرقة وعليها سلوك ملفوفه عليها من الدهب عجبتني اوى اوى وقلت الله دى حلوة اوي انا كنت عاوزة أجيب زيها أو كان معايا زيها وبعدين الراجل التانى إلى من مباحث الآثار قال اتخرو عشان نعد الحاجة ونحصرها اتخرنا انا واخت صحبتى وبنتها وبعدين الراجل إلى من مباحث الآثار قال اعودو عشان تتفتشو عشان نمشى قلت لنفسي انا مكنش ليه فيه ايه إلى دخلنى فى الوقعه دى لقيت نفس أعدت بالتحديد على دكة خشب صف واحد بنت صحبتى وبعدين صحبتى ولقيت فجأة على اكتافى شال شتوى استغربت منين جيه الشال دا وازاى وبعدين الدنيا مش برد ولقيت الراجل دا حشر نفسه جمبى ازاى ما عرفش ولقيته زغدنى فى ايدى وادانى فى السر الخرزه انا ماشفتهاش بس توقعت انه ادانى الخرزه أم سلوك دهب إلى كانت عجبانى اوى استغربت اكتر وأكثر ازاى عرف انى كنت عوزاها وفجاه لقيت الراجل المفتش بيقول هتتفتشو ومعه الست انا خفت جدا جدا واترعبت وقلت لو لقو معايا الخرزه هيقفشونى واتفضح واعدت اقول لاخت صحبتى اعمل ايه اعمل ايه دلوقتي بدئو بالتفتيش ببنت اخت صحبتى لقيتها معريه اديها اليمين لغاية الكوع وبتقول وبتحرك ادها انا أهو مفيش حاجة سبوها وراحو لممتها وانا عماله اترعب اكتر واكتر كل ما يقربو عليا وبعدين خلصو اخت صحبتى وقربو عليا ولسه هيفتشونى وقفو انا ارتحت وقلت الحمد لله جت من عند ربنا ربنا ستر وصحيت من الومش قدرا انساه ومعلق معايا اوى اوى وفيه حجات بتحصلى
وخلاصة ماتم نشره حول تفسير الفص الأزرق والخرزالازرق من خلال أفضل إجابة
حكاك الفصوص والجواهر
تدل رؤيته في المنام على المؤدب، وعلى العالم بمقاصد الناس في العلم والحكمة. وربما دلّت رؤيته على الشر والخصومات والتردد والأسفار. وحكاك الفصوص رجل يسيء القول للناس.
(ان كنت تراها أنها بالفعل أفضل اجابة اضغط)
ويتم تفسير حلم الفص الأزرق والخرزالازرق بالشكل الآتي
الفصاد
هو في المنام رجل طعان على الحديث. فإن فصد رجلاً بالعرض فإنه يُطعَن، ويلقى العداوة، فإن فصد بالطول فإنه يتكلّم بالجميل ويؤلف بين الناس. والمفصود دليل على الراحة والشفاء من الأسقام. ومن فُصِدَ في المنام في عضو احتاج إلى فصده فيه في اليقظة. ومَن رأى أن رجلاً شاباً فصد عرقه بالطول فإنه يسمع من عدو كلاماً أو طعناً يؤثر فيه. وإن رأى أن فصده بالعرض فانقطع عرقه فإن قريباً له يموت. وإن كان الفصد في يده اليمنى فيتضاعف ماله، وإن كان في يده اليسرى فإنه يظفر في شريكه. وإن رأى أن شخصاً فصده فإنه يسمع كلاماً من صديق، فإن خرج من عرقه دم فيؤجر عليه، وإن لم يخرج منه دم فيقال فيه حق ويخرج الفاصد من إثم. وإن فصده عالم وخرج منه الدم في طست أو في طبق فإنه يمرض. وإن فصده ولم ير دماً فإنه يسمع كلاماً من امرأته. وإن افتصد وكره خروج الدم منه فإنه يمرض ويصيبه ضرر في ماله. وإن فصد امرأته ولدت بنتاً إن كان العضد طولانياً، وإن كان عرضانياً فيقطع ما بينها وبين أقاربها بموت أو حياة. ومَن رأى أنه يريد أن يفتصد فإنه يريد أن يتوب من إثم. وإن ظن أن الدم غلبه، فإنه في هوى وإثم غالب. وإن كان الدم أسود فإنه مصرّ على ذنب عظيم وسيتوب منه. والفصد خروج مال في كتابة حجة وإن المبضع كالقلم، والدم كالمداد، والبكر إذا فصدت فإنها تتزوج. والفصد للصبي ختان. وفصد السجين بشارة بخروجه، لأن الدم مسجون في العروق. وفصد الحامل وضعها ونفاسها. وإن كان الفصد في غير شهر الوضع فإنها تسقط. وفصد الغني زكاة ماله. وفصد المرأة المجهولة دنيا مقبلة على مَن رآها.
وقال جعفر الصادق رؤيا الفصد تؤول على أربعة أوجه فتح وظفر وخصومة وشركة وإن كان المفسد مستورا فهو محمود في حقه وإن كان غير ذلك فهو مذموم وكره بعض المعبرين الفصد لما فيه من الخراب عند النشلة.
من رأى في المنام أنه كان أعجمياً فصار فصيحاً، فإنه ينال شرفاً وعزاً وملكاً، حتى لا يكون له نظير. وإن كان والياً أخذ الدنيا، وإن كان تاجراً فيكون مذكوراً. ومَن رأى أنه يتكلّم بكل لسان فإنه يملك أمراً كبيراً من الدنيا. والفصاحة عزّ وحكم.
وأما الفصد: فمن رأى كأنّ شيخاً فصده فإنّه يسمع كلاماً من صديق. فإن خرج من عرق دم فإنّه يؤجر عليه. فإن لم يخرج منه دم، فإنه يقال فيه حق ويخرج الفاصل من الإثم. فإن فصده بالعرض فإنّه يقطع ذلك الكلام عنه، وإن فصده بالطول فإنّه يزيد الكلام ويضاعفه، فإن رأى كأنّ شاباً فصده بالطول فإنّه يسمع من عدوه طعناً فيه ويزد ماله. ومن رأى كأنّ الشاب فصده بالعرض فهو موت بعض أقاربه. فإن فصده الشاب بالطول وخرج منه دم فإنّه يصيبه نائبة من السلطان ويأخذ منه مالاً بقدر الدم الخارج منه، فإن فصده بالعرض لم يتعرض له السلطان. فإن فصده عالم وخرج منه دم كثير في طست أو طبق فإنّه يمرضِ ويذهب ماله على العيال والأطباء، لأنّ الطبق هو الطبيب. فإن فصده ولم ير دماً ولا خدشة، سمع كلاماً من أقربائه ممن ينسب إلى ذلك العضو، بقدر ما أصابه من الوجع. فإن افتصد وكره خروج الدم فإنّه يمرض ويصيبه ضرر في ماله، وإن كان في ضميرِه أنّ الفصد ينفعه وخرج الدم منه بقدر معلوم موافق، فإنّه يصح دينه ويصح جسمه أيضاً في تلك السنة.
ومن رأى أنه يفصد ويخرج منه الدم فإنه يخرج من إثم ومن رأى أنه افتصد وخرج منه دم أسود وحصل له في بدنه صحة فإنه يصح دينه والفصد باليمين زيادة في المال وبالشمال زيادة في الأصدقاء ومن رأى أنه ينوي الفصد فإنه يتوب إلى الله تعالى فإن رأى أنه افتصد ولم يخرج منه دم فإنه تعطيل أمر وقال بعضهم من رأى أنه فصد وخرج منه دم فإنه يقال له كلام حق ينفعه وإن طال خروج الدم حتى يصفى منه جميعه فإنه انقضاء أجله
وقال جابر المغربي الفص للملوك ولاية وللنسوة زوج وإذا كان موضوعا بالأساور والخلاخيل فيؤول بالأخوة والأقارب فمهما رأى فيه من زين أو شين فتأويله يعود إلى هؤلاء وإذا كان الفص من ذهب أو فضة أو غيرهما من المعادن فإنه يأتي تعبيره في محله كل صنف مع صنف.
قال الكرماني يؤخذ من معنى تعبير ما تقدم في فصل الربيع وأما فصل الشتاء فحصول رحمة وقيل شدة وقيل الشتاء يؤول بالملك فإن كان برده شديداً فإنه حصول مضرة من ذلك الملك وإن كان بخلاف ذلك فتعبيره ضده.
فإن رأى كأنّه سرح الدم بعد الفصد، فإنّه يتوب من ذنب، لأنّ خروج الدم توبة. فإن كان الدم أسوِد، فإنّه مصر على ذنب عظيم لأنّ الدم إثم وخروجه توبة. فإن رأى كأنّه أخذ مبضعاً ففصد به امرأته طولاً، فإنّها تلد بنتاً. وإن فصدها عرضاً، فإنّه يقطع بينها وبين قراباتها. فإن رأى كأنّه ينوي الفصد فإنّه ينوي أن يتوب.
وقال جعفر الصادق رؤيا الفص تؤول على ثمانية أوجه ولد ومال وولاية وعيش وخادم وشرف وزينة وسر العمل وأما اليشم فإنه يؤول بامرأة دنيئة الأصل وإذا كان كثيرا منها فإنه مالها.